Mentorprofilen

Bevidst mentoring – når erfaring og psykologisk nysgerrighed mødes

Det begyndte egentlig med et fælles blik for det oversete.
Gennem flere års samarbejde i projekter om unge i arbejdslivet, herunder Lærlingeliv.dk for Velliv Foreningen og Den gode mentor for Dansk Industri har vi – Anne-Mette og Thomas – gentagne gange stået med det samme spørgsmål i hænderne:
Hvem hjælper egentlig dem, der hjælper lærlinge?
Siden har vi skabt forløb, værktøjer og samtalerum med det samme mål:
At styrke dem, der har lært at tage ansvar for andre.
Mentorprofilen er blevet vores mest præcise svar på tidens udfordringer med at tiltrække, motivere og sikre trivslen for elever og lærlinge i det danske arbejdsliv.




Mentorprofilen – et personligt værktøj til oplæringsansvarlige og mentorer
Mentorprofilen er en psykologisk refleksionsprofil til dig, der har ansvar for at tage imod, udvikle og fastholde lærlinge, elever og unge i virksomheden.
Den bygger på moderne test psykologi samt vores erfaring med og ekspertise inden for mentor området – og ikke mindst: dig.
Du svarer på både strukturerede og åbne spørgsmål om din tilgang, dine erfaringer og din måde at være mentor eller oplæringsperson på. På baggrund af dine svar udarbejder vi en personlig rapport – ikke en bedømmelse, men en støtte.
Rapporten indeholder:
-
Et personligt styrke- og udviklingsportræt med konkrete beskrivelser af, hvordan du møder dine lærlinge, kommunikerer, støtter og sætter rammer
-
Et sprog, der spejler din virkelighed og tone, ikke en akademisk skabelon
-
En række refleksionsspørgsmål, du kan bruge selv, i samtaler eller i supervision
-
Praksisnære forslag til, hvordan du kan udvide din rolle, tage mod svære samtaler eller styrke din struktur
Vi tror ikke på at rette folk ind.
Vi tror på, at du bliver stærkere, når du kender dine mønstre – og ved, hvordan du bringer dine kvaliteter i spil endnu mere bevidst.
Tilbagemelding – og HR-rapport ved behov
Når du har modtaget din mentorprofil, tilbyder vi også en feedbacksamtale på 45 minutter, hvor du bliver klædt på til at bruge profilen aktivt.
Her taler vi om:
-
Hvad der overrasker – og hvad der bekræfter
-
Hvordan du kan bruge rapporten i hverdagen
-
Hvordan du passer på dig selv i rollen som oplærer
-
Hvordan du arbejder med dine udviklingsområder uden at blive “en anden”
Hvis ønsket, kan virksomheden desuden få:
-
En kort HR-venlig oversigt over profilens temaer
-
Forslag til samtalespørgsmål til MUS eller onboarding
-
Fokusområder, I som virksomhed kan støtte op om
-
Mulighed for mønsteranalyse på tværs af flere mentorer
Mentorprofilen øger bevidstheden om hvad god mentoring er, den skaber et fælles sprog, tryghed og mod. Den fjerner ikke problemer, men hjælper med at tale om dem, før de bliver store. Den fokuserer på det, der allerede virker og styrker det hos den enkelte oplæringsansvarlige og mere bredt: kulturen på jeres arbejdsplads. Når flere oplæringsansvarlige/mentorer får denne mentorprofil samtidigt skabes en mentorkultur, en kultur af god oplæring, der ikke beror på ildsjæle, men på øget bevidsthed om og glæden ved god oplæring.
Hvad får du af det?

Mentorprofilen er for dig, der:
-
Har lærlinge eller elever tæt på i hverdagen
-
Vil være en tydeligere støtte – uden at miste dig selv
-
Gerne vil vokse som menneske og formidler
-
Savner konkret, personlig feedback på din mentorrolle
-
Ønsker noget materiale, der kan benyttes på temadage
Du får:
-
En personlig rapport skrevet i øjenhøjde
-
En samtale med en erfaren ekspert i mentorprofilen, hvor du ikke skal præstere – kun forstå og reflektere
-
Et sprog for din praksis, som både du og dine kolleger kan bruge
-
Inspiration, der holder – og som du kan vende tilbage til
-
Mulighed for opfølgning, sparring eller workshops, hvis I ønsker det som virksomhed


Hvem står bag?

Erhvervspsykolog

Thomas Markersen
Autoriseret psykolog, testudvikler og specialist i styrkebaseret vurdering
Thomas har arbejdet med psykologiske tests og personprofiler i mere end 20 år – både i rekruttering, coaching, terapi og lederudvikling. Han har blandt andet designet vurderingsværktøjer til udvælgelse af flyveledere og specialister, udviklet testformater til rekruttering og supervision, og udformet hundredvis af tilpassede vurderinger og refleksionsrapporter til både HR og individuelle brugere.
Thomas kombinerer psykologisk præcision med en evne til at skrive rapporter, der mærkes. Rapporterne bygger på både strukturerede tests og fritekstbesvarelser, der bliver analyseret med støtte fra AI og skrevet i deltagerens sprog og faglige kontekst. Målet er ikke at vurdere – men at åbne muligheder.
Autoriseret psykolog, testudvikler og specialist i styrkebaseret vurdering
Thomas har arbejdet med psykologiske tests og personprofiler i mere end 20 år – både i rekruttering, coaching, terapi og lederudvikling. Han har blandt andet designet vurderingsværktøjer til udvælgelse af flyveledere og specialister, udviklet testformater til rekruttering og supervision, og udformet hundredvis af tilpassede vurderinger og refleksionsrapporter til både HR og individuelle brugere.
Thomas kombinerer psykologisk præcision med en evne til at skrive rapporter, der mærkes. Rapporterne bygger på både strukturerede tests og fritekstbesvarelser, der bliver analyseret med støtte fra AI og skrevet i deltagerens sprog og faglige kontekst. Målet er ikke at vurdere – men at åbne muligheder.

Indehaver af Wecademy

Anne-Mette Rønholt
Coach, læringsdesigner og stifter af Wecademy.
Anne-Mette har arbejdet med mentorforløb og virksomhedslæring i mere end et årti. Hun har stået i spidsen for online læringsprogrammer og events med flere tusinde deltagere, udviklet målrettede mentorformater til DI og hjulpet virksomheder over hele landet med at skabe bedre onboarding og trivsel for unge i job.
Hun har blandt andet skabt:
-
Den gode mentor (DI) – et landsdækkende webinarforløb om mentorrollen i praksis
-
Den gode lærlingeleder – et online læringsrum for trivsel og ansvar
-
Events og e-læringsforløb om onboarding, neurodiversitet og generation Z
-
Konsulentopgaver for både SMV’er og landsdækkende organisationer
-
Læringsformater, der kombinerer nærvær, æstetik og praksisrelevans
Anne-Mette er ICC-certificeret coach og uddannet i Extended DISC. Hun er optaget af, at læring ikke må adskilles fra relation – og at god læring altid starter med at blive mødt, som den man er.
WecademY
Et samarbejde – bygget på fælles faglighed og erfaringer
Vores samarbejde begyndte midt under coronapandemien. Vi fandt hinanden online – og fandt hurtigt ud af, at vi delte en passion for læring, psykologisk nysgerrighed og formidling med kant og kvalitet.
Sammen udviklede og afviklede vi i løbet af kort tid en lang række webinarer og onlineforløb for virksomheder, organisationer og faglige fællesskaber. Hver især bragte vi noget forskelligt ind i rummet – og sammen opdagede vi styrken i at kombinere erfaring, faglig dybde og formidlingsglæde.
Siden har vi skabt formater, værktøjer og samtalerum, der rummer både det menneskelige og det organisatoriske perspektiv – altid med målet om at styrke dem, der tager ansvar for andre.


Følg med

‘Den Gode Lærlingeleder’ – sammen kan vi styrke trivslen og den gode ledelse af lærlinge og elever

Udviklet af Wecademy i 2023
Støttet af Velliv Foreningen